Jaką technikę druku wielkoformatowego wybrać ?

W zależności od potrzeb, mamy do wyboru kilka technik druku wielkoformatowego.

Wiele drukarek cyfrowych oferuje obecnie wyniki dobrej jakości druk przy stosunkowo niskich kosztach dla małego nakładu np. druku 200 sztuk broszur, wizytówek czy ulotek. Jednak druk offset będzie tańszy przy większych ilościach egzemplarzy i co najważniejsze posiada wyższą jakość wydruku z opcjami uszlachetniania takich jak np. folia, mat czy połysk.

W reklamie Outdor & Indoor, mamy do dyspozycji kilka technik cyfrowego druku wielkoformatowego. Największym problemem z jakim się spotykamy, jest nieodpowiednio dobrana technika druku w zależności od przeznaczenia reklamy. Przykładowo błędem jest drukowanie banera w wielkości 600cm x 300cm, eksponowanego na wysokości 5 metrów w technologii solventu precyzyjnego. Minusem jest cena końcowa produktu, oraz nieuzasadnione użycie tak wysokiej rozdzielczości.

W celu dobrania odpowiedniej techniki druku wielkoformatowego powinniśmy znać przeznaczenie końcowe pracy czyli miejsce docelowe ekspozycji. Innego rodzaju druku użyjemy na samochód ciężarowy, plandekę TIR-a, billboard, czy też wielkoformatową reklamę w postaci banera, a zupełnie innej użyjemy przy produkcji ekspozytora, rool upa, plakatu foto, czy też naklejki wypukłej.

Poniżej przedstawiamy kilka przykładów produktów reklamowych wraz z propozycją metody druku.

Wielkoformatowy druk solwentowy twardy:
Druk przy użyciu solventów twardych, uzyskiwane rozdzielczości w przedziale 360 – 720 dpi. Druk całkowicie wodoodporny, odporny na wszelkie warunki atmosferyczne, niskie i wysokie temperatury. Jest to druk w stopniu ograniczonym odporny na ścieranie i uszkodzenia mechaniczne. Przy zastosowaniu na pojazdach i plandekach zaleca się zabezpieczenie dodatkowe w postaci laminacji.

Najczęściej używany i polecany na:
– tablice reklamowe i informacyjne
– reklamy na średnio i wielkogabarytowych pojazdach
– billboardy reklamowe
– banery siatkowe
– banery lite – frontlit
– reklamy podłogowe (wielkogarytowa)
– wielkoformatowe reklamy świetlne
– kasetony reklamowe z elastycznym licem
– reklama elewacyjna
– wystawy sklepowe (srednie i duże formaty)
– folie perforacyjne One Way Vision

Wielkoformatowy druk solwentowy – precyzyjny
Druk przy użyciu solventów tzw. miękkich. Uzyskiwane rozdzielczości 360 – 720 – 1440 dpi. Druk rastrowy z bardzo małą kroplą, praktycznie z niewidocznym rastrem. Jakość druku fotograficzna (720 – 1440 dpi). Druk odporny bez zabezpieczeń na wszelkie warunki atmosferyczne, niskie i wysokie temperatury, w sposób ograniczony odporny na ścieranie i długookresową ekspozycję zewnętrzną, z wysoką emisją promieniowania UV. W zastosowaniach Outdoor zaleca się laminację ochronną.

Technika zalecana w pracach, gdzie priorytetem jest bardzo wysoka jakość. Stosujemy go wszędzie tam gdzie praca jest eksponowana w miejscach prestiżowych i oglądana z bardzo małej odległości. Druk precyzyjny charakteryzuje się bardzo wysoką jakością z możliwością odwzorowania nawet najmniejszych szczegółów.

Najczęstrze zastosowania druku precyzyjnego:
– systemy szybkiej prezentacji (rool up, x-baner)
– ścianki wystawiennicze
– ekspozytory
– plakaty wielkoformatowe
– naklejki i nalepki z dużą dokładnością (ilością małych szczegółów)
– naklejki wypukłe (3D logo)
– stickery i plomby gwarancyjne
– małogabarytowe tablice informacyjne i reklamowe
– reklama magnetyczna
– reklama podłogowa
– druk reprodukcji na materiałach artystycznych
– reklama precyzyjna na pojazdach małogabarytowych
– reklamy świetlne wewnętrzne (backlight, poliester)
– szyldy firmowe i informacyjne
– wystawy sklepowe

Wielkoformatowy druk w technice UV
Druk atramentami utrwalanymi (utwardzanymi) za pomocą promieniowania UV. Druk odporny na wszelkie warunki atmosferyczne, niskie i wysokie temperatury, w pełni odporny na promieniowanie UV. Uzyskiwane rozdzielczości od 360dpi do 1080dpi. Największą zaletą tej techniki jest możliwość bezpośredniego druku na materiałach sztywnych. Maksymalna grubość podkładu 40 – 50mm. Najnowocześniejsze maszyny posiadają możliwość poddruku białym kolorem, co bardzo poszerza zastosowanie tej technologii, zwłaszcza na materiałach transparentnych.

Najbardziej popularne materiały podkładowe do druku bezpośredniego:
– dibond
– plexa
– szkło
– drewno i sklejka
– blacha
– i wiele innych

Zlecenie materiałów do wydruku wymaga wybrania drukarni. O tym wiemy wszyscy, jednakże klienci często nie wiedzą, komu powinni taki druk zlecić, nie mają pojęcia jak wybrać dobrą tanią drukarnię i czym powinna się ona cechować. Poniżej zebraliśmy listę cech dobrej drukarni. Teraz wybór nie będzie już stanowił problemu.

1. Krótkie terminy realizacji

Dzisiaj każdemu zależy na czasie. Żyjemy w szybkim tempie i tak też prowadzimy biznes. Dlatego też nie dziwi fakt, że klient, który zleca wydruk, chce go mieć zazwyczaj dość szybko. Długie terminy realizacji nie nastrajają optymistycznie. Park maszynowy drukarni powinien być tak wyposażony, żeby wszystkie realizacje dało się wykonać w jak najkrótszym czasie. Krótki termin realizacji wydruków jest bardzo często głównym powodem wyboru danej drukarni.

2. Przystępne ceny

Nie oszukujmy się, dobra drukarnia nie wykona dla nas zlecenia za pół darmo, aczkolwiek może zaoferować atrakcyjną cenę. Zawsze należy brać pod uwagę koszt wydruku w poszczególnych drukarniach i wybierać ten tańszy lub korzystać z ofert promocyjnych. Warunkiem jest tutaj tylko fakt, że jakość samego wydruku nie będzie adekwatnie niska do ceny.

3. Dostawa gratis lub w niskim koszcie

Dobra drukarnia przy dużych nakładach powinna zagwarantować nam gratisową dostawę zamówionych materiałów lub też obniżkę na dostawę. Wtedy koszty zamówienia jeszcze bardziej się obniżają, a w naszej kieszeni zostaje po prostu więcej pieniędzy.

4. Darmowe próbki

Darmowa próbka działa w dzisiejszych czasach wręcz magicznie. Możliwość zamówienia takich probówek sprawia, że możemy się przekonać o jakości wydruku, użytych materiałach oraz czasie dostarczenia gotowych wydruków. Taka próbna współpraca oferowana jest tylko przez najlepsze drukarnie, a więc jest też wyznacznikiem tego, komu warto wydruki zlecić. Drukarnia która oferuje darmowe próbki pokazuje że nie ma nic do ukrycia a wręcz przeciwnie, chętnie pochwali się swoją jakością.

5. Bogate portfolio

Dobra drukarnia nie wstydzi się zaprezentować swoich dotychczasowych realizacji. Jest wręcz inspiracją dla mniejszych firm i z dumą prezentuje to, czego dokonała. Jako klient możesz natomiast wyrobić sobie o niej jakąś opinię.