×

Jaką technikę druku wielkoformatowego wybrać ?

Jaką technikę druku wielkoformatowego wybrać ?

W zależności od potrzeb, mamy do wyboru kilka technik druku wielkoformatowego.

Wiele drukarek cyfrowych oferuje obecnie wyniki dobrej jakości druk przy stosunkowo niskich kosztach dla małego nakładu np. druku 200 sztuk broszur, wizytówek czy ulotek. Jednak druk offset będzie tańszy przy większych ilościach egzemplarzy i co najważniejsze posiada wyższą jakość wydruku z opcjami uszlachetniania takich jak np. folia, mat czy połysk.

W reklamie Outdor & Indoor, mamy do dyspozycji kilka technik cyfrowego druku wielkoformatowego. Największym problemem z jakim się spotykamy, jest nieodpowiednio dobrana technika druku w zależności od przeznaczenia reklamy. Przykładowo błędem jest drukowanie banera w wielkości 600cm x 300cm, eksponowanego na wysokości 5 metrów w technologii solventu precyzyjnego. Minusem jest cena końcowa produktu, oraz nieuzasadnione użycie tak wysokiej rozdzielczości.

W celu dobrania odpowiedniej techniki druku wielkoformatowego powinniśmy znać przeznaczenie końcowe pracy czyli miejsce docelowe ekspozycji. Innego rodzaju druku użyjemy na samochód ciężarowy, plandekę TIR-a, billboard, czy też wielkoformatową reklamę w postaci banera, a zupełnie innej użyjemy przy produkcji ekspozytora, rool upa, plakatu foto, czy też naklejki wypukłej.

Poniżej przedstawiamy kilka przykładów produktów reklamowych wraz z propozycją metody druku.

Wielkoformatowy druk solwentowy twardy:
Druk przy użyciu solventów twardych, uzyskiwane rozdzielczości w przedziale 360 – 720 dpi. Druk całkowicie wodoodporny, odporny na wszelkie warunki atmosferyczne, niskie i wysokie temperatury. Jest to druk w stopniu ograniczonym odporny na ścieranie i uszkodzenia mechaniczne. Przy zastosowaniu na pojazdach i plandekach zaleca się zabezpieczenie dodatkowe w postaci laminacji.

Najczęściej używany i polecany na:
– tablice reklamowe i informacyjne
– reklamy na średnio i wielkogabarytowych pojazdach
– billboardy reklamowe
– banery siatkowe
– banery lite – frontlit
– reklamy podłogowe (wielkogarytowa)
– wielkoformatowe reklamy świetlne
– kasetony reklamowe z elastycznym licem
– reklama elewacyjna
– wystawy sklepowe (srednie i duże formaty)
– folie perforacyjne One Way Vision

Wielkoformatowy druk solwentowy – precyzyjny
Druk przy użyciu solventów tzw. miękkich. Uzyskiwane rozdzielczości 360 – 720 – 1440 dpi. Druk rastrowy z bardzo małą kroplą, praktycznie z niewidocznym rastrem. Jakość druku fotograficzna (720 – 1440 dpi). Druk odporny bez zabezpieczeń na wszelkie warunki atmosferyczne, niskie i wysokie temperatury, w sposób ograniczony odporny na ścieranie i długookresową ekspozycję zewnętrzną, z wysoką emisją promieniowania UV. W zastosowaniach Outdoor zaleca się laminację ochronną.

Technika zalecana w pracach, gdzie priorytetem jest bardzo wysoka jakość. Stosujemy go wszędzie tam gdzie praca jest eksponowana w miejscach prestiżowych i oglądana z bardzo małej odległości. Druk precyzyjny charakteryzuje się bardzo wysoką jakością z możliwością odwzorowania nawet najmniejszych szczegółów.

Najczęstrze zastosowania druku precyzyjnego:
– systemy szybkiej prezentacji (rool up, x-baner)
– ścianki wystawiennicze
– ekspozytory
– plakaty wielkoformatowe
– naklejki i nalepki z dużą dokładnością (ilością małych szczegółów)
– naklejki wypukłe (3D logo)
– stickery i plomby gwarancyjne
– małogabarytowe tablice informacyjne i reklamowe
– reklama magnetyczna
– reklama podłogowa
– druk reprodukcji na materiałach artystycznych
– reklama precyzyjna na pojazdach małogabarytowych
– reklamy świetlne wewnętrzne (backlight, poliester)
– szyldy firmowe i informacyjne
– wystawy sklepowe

Wielkoformatowy druk w technice UV
Druk atramentami utrwalanymi (utwardzanymi) za pomocą promieniowania UV. Druk odporny na wszelkie warunki atmosferyczne, niskie i wysokie temperatury, w pełni odporny na promieniowanie UV. Uzyskiwane rozdzielczości od 360dpi do 1080dpi. Największą zaletą tej techniki jest możliwość bezpośredniego druku na materiałach sztywnych. Maksymalna grubość podkładu 40 – 50mm. Najnowocześniejsze maszyny posiadają możliwość poddruku białym kolorem, co bardzo poszerza zastosowanie tej technologii, zwłaszcza na materiałach transparentnych.

Najbardziej popularne materiały podkładowe do druku bezpośredniego:
– dibond
– plexa
– szkło
– drewno i sklejka
– blacha
– i wiele innych

Zlecenie materiałów do wydruku wymaga wybrania drukarni. O tym wiemy wszyscy, jednakże klienci często nie wiedzą, komu powinni taki druk zlecić, nie mają pojęcia jak wybrać dobrą tanią drukarnię i czym powinna się ona cechować. Poniżej zebraliśmy listę cech dobrej drukarni. Teraz wybór nie będzie już stanowił problemu.

1. Krótkie terminy realizacji

Dzisiaj każdemu zależy na czasie. Żyjemy w szybkim tempie i tak też prowadzimy biznes. Dlatego też nie dziwi fakt, że klient, który zleca wydruk, chce go mieć zazwyczaj dość szybko. Długie terminy realizacji nie nastrajają optymistycznie. Park maszynowy drukarni powinien być tak wyposażony, żeby wszystkie realizacje dało się wykonać w jak najkrótszym czasie. Krótki termin realizacji wydruków jest bardzo często głównym powodem wyboru danej drukarni.

2. Przystępne ceny

Nie oszukujmy się, dobra drukarnia nie wykona dla nas zlecenia za pół darmo, aczkolwiek może zaoferować atrakcyjną cenę. Zawsze należy brać pod uwagę koszt wydruku w poszczególnych drukarniach i wybierać ten tańszy lub korzystać z ofert promocyjnych. Warunkiem jest tutaj tylko fakt, że jakość samego wydruku nie będzie adekwatnie niska do ceny.

3. Dostawa gratis lub w niskim koszcie

Dobra drukarnia przy dużych nakładach powinna zagwarantować nam gratisową dostawę zamówionych materiałów lub też obniżkę na dostawę. Wtedy koszty zamówienia jeszcze bardziej się obniżają, a w naszej kieszeni zostaje po prostu więcej pieniędzy.

4. Darmowe próbki

Darmowa próbka działa w dzisiejszych czasach wręcz magicznie. Możliwość zamówienia takich probówek sprawia, że możemy się przekonać o jakości wydruku, użytych materiałach oraz czasie dostarczenia gotowych wydruków. Taka próbna współpraca oferowana jest tylko przez najlepsze drukarnie, a więc jest też wyznacznikiem tego, komu warto wydruki zlecić. Drukarnia która oferuje darmowe próbki pokazuje że nie ma nic do ukrycia a wręcz przeciwnie, chętnie pochwali się swoją jakością.

5. Bogate portfolio

Dobra drukarnia nie wstydzi się zaprezentować swoich dotychczasowych realizacji. Jest wręcz inspiracją dla mniejszych firm i z dumą prezentuje to, czego dokonała. Jako klient możesz natomiast wyrobić sobie o niej jakąś opinię.

Nowości z branży graficznej

Specjalista od budowania marki – Specjalista z pogranicza grafiki komputerowej i marketingu. Jego czynności polegają na stworzeniu (a w pewnych sytuacjach także na modyfikacji) elementów graficznych, które mają być wykorzystywane w ramach jednej firmy. Grafik ten w pierwszej kolejności zajmie się ustaleniem jakie fonty, logo i zestawienia kolorów będą najbardziej korzystne dla jego kontrahenta, a następnie po uzyskaniu aprobaty przystępuje do wykonania grafiki, która zostanie zastosowana w materiałach promocyjnych przedsiębiorstwa (np. w papierze firmowym, długopisach, wizytówkach, etc.). Do grafika takiego należy zwrócić się również w przypadku, jeżeli mamy już logo i jesteśmy kojarzeni z pewnymi zestawieniami kolorów czy symbolami, pragniemy jednak odświeżyć wizerunek naszej firmy nie tracąc jednocześnie autentyczności. Powinineś mieć logo w krzywych, jeśli nie masz logo w formacie wektorowym napisz do mnie.

Retuszer – Najlepszy przyjaciel fotografa i osób, którym zależy na jakości wykonanych zdjęć. Retuszer nie ogranicza się jedynie do tego, by osoby znajdujące się na zdjęciach wyglądały korzystniej. Potrafi on również poprawić ogólną jakość zdjęć, odnowić stare fotografie, jak również wystylizować nowe zdjęcia na wykonane w innej epoce. Grafik ma również możliwość bezstratnego powiększania zdjęć przy pomocy nowoczesnych narzędzi. Dzięki odpowiednim zabiegom jest wstanie zmienić kolorystykę zdjęcia jak również dodać/usunąć odpowiednie elementy, przez co jest on niezastąpiony przy dostosowywaniu fotografii do potrzeb materiałów promocyjnych czy kampanii reklamowych.

Operator DTP – Zajmuje się on odpowiednim złożeniem tekstu i obrazu, tak, by nadawał się on do wykorzystania w ostatecznej publikacji. Ponieważ powyższy opis może być nieco niejasny dla osób, które wcześniej nie współpracowały z operatorem DTP, posłużymy się prostym przykładem. Weź do ręki dowolne czasopismo (najlepiej do tego celu nada się prasa kobieca, ale może być to też każda inna gazeta). Zwróć uwagę na tekst i obrazki umieszczone w czasopiśmie. Tekst rozmieszczony jest w kolumnach, które oplatają obrazki. W miejscach, gdzie tekst spotyka się z ilustracją litery często zmieniają swój kolor tak, by pozostać czytelnymi i stworzyć harmonijną całość. Tekst jest w niektórych miejscach pogrubiony tak, by przykuwał uwagę. Grafiki znajdujące się w czasopiśmie są natomiast w niektórych miejscach rozmyte, by w innych tworzyć wyraźne linie. Operator DTP zajmuje się właśnie tym, by z otrzymanego tekstu i grafiki stworzyć miłą dla oka całość, która następnie może zostać wykorzystana w czasopiśmie, na bilbordzie reklamowym, ulotce czy w książeczce ofertowej.

Projektowanie graficzne to szerokie pojęcie, które obejmuje zarówno pracę z grafiką wektorową (samodzielne tworzenie obrazów), jak i z grafiką rastrową (przekształcanie i poprawianie zdjęć). Oprócz tych dwóch popularnych dziedzin projektowanie graficzne obejmuje również tworzenie grafik 3D, jak i prace związane ze składem i przygotowaniem tekstu do druku (DTP).

Jakie prace najczęściej zleca się grafikom? Do branżowej codzienności należy projektowanie grafik na media społecznościowe, na blogi firmowe, wszelkie typy ulotek, reklamówek, katalogów i plakatów promocyjnych.
To jednak dopiero początek długiej listy – po nich plasują się zlecenia na przygotowanie grafik i całych layoutów na strony www lub do aplikacji mobilnych. Każdy element, jaki widzisz na stronie, wyszedł spod ręki projektanta: tu nie ma miejsca na przypadki.

Bardziej złożone prace graficzne to… wspomniane tworzenie logo firmy. Profesjonaliści, którzy poważnie myślą o swojej marce, wiedzą, że logo to wisienka na torcie, jakim jest cały system identyfikacji wizualnej. To właśnie projektowanie takich kompleksowych rozwiązań jest najciekawszym i najbardziej satysfakcjonującym wyzwaniem w pracy grafika.

Jakie jeszcze prace zleca się projektantom w Polsce? Rosnąca popularność e-commerce zwiększa zapotrzebowanie zarówno na profesjonalny retusz zdjęć produktowych jak i… na fotorealistyczne wizualizacje 3D.
3D jest przy tym jednym z ważniejszych trendów w projektowaniu graficznym. Jego możliwości rosną – trójwymiarowe obrazy nie tylko zastępują prawdziwe produkty w katalogach firmowych, ale również oferują przedstawienia przekrojów, modele zamówień czy wizualizacje.

Osobną kategorią prac graficznych jest skład tekstu i przygotowanie go do druku. Wymaga nie tylko dużej cierpliwości i wyobraźni, ale również specjalistycznej wiedzy dotyczącej typografii.

Zamykasz komputer, wsiadasz do auta i kierujesz się wprost do pracy. Jak zwykle poranne korki zdecydowanie utrudniają drogę, którą przy braku ruchu byłbyś wstanie pokonać w czasie kilkunastu minut. Przez to masz jednak czas się rozejrzeć.

Na budynku przed tobą ktoś wywiesił nowiutki bilbord zachęcający do zakupu auta marki Citroen. Z twojej prawej strony zalotne spojrzenie rzuca kobieta z reklamy salonu odzieżowego. Dojeżdżasz pod pracę. Ponieważ pracujesz w centrum miasta, zaczepia Cię młoda dziewczyna wręczając ulotkę z ofertą studiów podyplomowych. Wchodzisz do bura.

Twój szef rozmawia właśnie z jakąś nieznaną Ci osobą. Nagle woła Cię, byś przywitał się z nieznajomym. Ten uśmiecha się, ściska twoją dłoń i wręcza wizytówkę. Patrzysz na nią. Ktoś naprawdę dobrze dobrał kolory i czcionkę. Wracasz do swojego biurka z wizytówką w dłoni.

Nagle dopada Cię pewna refleksja. Począwszy od designu twojej ulubionej strony internetowej, przez wręczoną Ci ulotkę aż do wizytówki, wszystko, na co natknąłeś się w swojej drodze do pracy było dziełem przedstawicieli  jednego zawodu. Zawodu,  który pojawił się niedawno, a jak widać, zupełnie zdominował aspekt wizualny dzisiejszego świata. Zawód ten, to oczywiście grafik komputerowy.


Portal Photoshop.com.pl

Photoshop to popularny program do edycji grafiki rastrowej, stworzony przez firmę Adobe Inc. Oprogramowanie to jest szeroko stosowane w dziedzinie projektowania graficznego, fotografii cyfrowej, edycji obrazów i produkcji grafiki internetowej. Poniżej kilka kluczowych informacji na temat Photoshopa:

  1. Edycja i Retuszowanie Obrazów: Photoshop oferuje zaawansowane narzędzia do edycji obrazów, retuszowania, korekcji kolorów, dodawania efektów specjalnych i usuwania niechcianych elementów ze zdjęć.
  2. Warstwy: Jedną z kluczowych funkcji Photoshopa jest możliwość pracy na warstwach. Warstwy pozwalają na niezależną edycję różnych elementów obrazu, co umożliwia bardziej zaawansowaną i elastyczną edycję.
  3. Narzędzia do Rysowania i Malowania: Photoshop dostarcza różnorodne narzędzia do rysowania, malowania i tworzenia grafiki. Wspiera również rysowanie przy użyciu tabletów graficznych, co ułatwia tworzenie ilustracji.
  4. Funkcje dla Fotografów: Fotografowie cyfrowi często korzystają z Photoshopa do obróbki zdjęć. Program oferuje narzędzia do poprawy jakości zdjęć, retuszu skóry, regulacji kontrastu, a także usuwania efektów czerwonych oczu.
  5. Projektowanie Grafiki do Internetu: Photoshop jest powszechnie używany do projektowania grafiki internetowej, w tym banerów reklamowych, stron internetowych, elementów interfejsu użytkownika (UI) i innych.
  6. Animacje i Grafika 3D: Oprogramowanie to oferuje również funkcje związane z tworzeniem animacji oraz grafiki trójwymiarowej. Photoshop pozwala na edycję i manipulację obiektami 3D.
  7. Automatyzacja i Filtry: Program umożliwia stosowanie różnorodnych filtrów i efektów specjalnych. Ponadto, funkcje automatyzacji ułatwiają powtarzalne zadania, co przyspiesza pracę.
  8. Integracja z Innyimi Aplikacjami Adobe: Photoshop jest często używany w połączeniu z innymi programami Adobe, takimi jak Adobe Illustrator czy Adobe InDesign, co umożliwia kompleksową pracę nad projektami.
  9. Aktualizacje i Rozszerzenia: Adobe regularnie wydaje aktualizacje programu, wprowadzając nowe funkcje i poprawki. Ponadto, Photoshop obsługuje rozszerzenia, co pozwala na dodatkową personalizację programu.

Photoshop jest narzędziem o dużej elastyczności i wszechstronności, dostosowanym zarówno do profesjonalistów w dziedzinie projektowania graficznego, fotografii, jak i amatorów chcących edytować i tworzyć swoje obrazy.

 

Photoshop” użyte w nazwie portalu jest w kontekście modyfikacji, manipulacji i tworzenia treści, co oznacza, że portal ma dostarczać różnorodne informacje w atrakcyjny, edytowany sposób. Portal nie ma związku z narzędziem graficznym o nazwie Photoshop i tematyka strony nie dotyczy tego narzędzia.

Opublikuj komentarz