×

Jaką technikę druku wielkoformatowego wybrać ?

Jaką technikę druku wielkoformatowego wybrać ?

W zależności od potrzeb, mamy do wyboru kilka technik druku wielkoformatowego.

Wiele drukarek cyfrowych oferuje obecnie wyniki dobrej jakości druk przy stosunkowo niskich kosztach dla małego nakładu np. druku 200 sztuk broszur, wizytówek czy ulotek. Jednak druk offset będzie tańszy przy większych ilościach egzemplarzy i co najważniejsze posiada wyższą jakość wydruku z opcjami uszlachetniania takich jak np. folia, mat czy połysk.

W reklamie Outdor & Indoor, mamy do dyspozycji kilka technik cyfrowego druku wielkoformatowego. Największym problemem z jakim się spotykamy, jest nieodpowiednio dobrana technika druku w zależności od przeznaczenia reklamy. Przykładowo błędem jest drukowanie banera w wielkości 600cm x 300cm, eksponowanego na wysokości 5 metrów w technologii solventu precyzyjnego. Minusem jest cena końcowa produktu, oraz nieuzasadnione użycie tak wysokiej rozdzielczości.

W celu dobrania odpowiedniej techniki druku wielkoformatowego powinniśmy znać przeznaczenie końcowe pracy czyli miejsce docelowe ekspozycji. Innego rodzaju druku użyjemy na samochód ciężarowy, plandekę TIR-a, billboard, czy też wielkoformatową reklamę w postaci banera, a zupełnie innej użyjemy przy produkcji ekspozytora, rool upa, plakatu foto, czy też naklejki wypukłej.

Poniżej przedstawiamy kilka przykładów produktów reklamowych wraz z propozycją metody druku.

Wielkoformatowy druk solwentowy twardy:
Druk przy użyciu solventów twardych, uzyskiwane rozdzielczości w przedziale 360 – 720 dpi. Druk całkowicie wodoodporny, odporny na wszelkie warunki atmosferyczne, niskie i wysokie temperatury. Jest to druk w stopniu ograniczonym odporny na ścieranie i uszkodzenia mechaniczne. Przy zastosowaniu na pojazdach i plandekach zaleca się zabezpieczenie dodatkowe w postaci laminacji.

Najczęściej używany i polecany na:
– tablice reklamowe i informacyjne
– reklamy na średnio i wielkogabarytowych pojazdach
– billboardy reklamowe
– banery siatkowe
– banery lite – frontlit
– reklamy podłogowe (wielkogarytowa)
– wielkoformatowe reklamy świetlne
– kasetony reklamowe z elastycznym licem
– reklama elewacyjna
– wystawy sklepowe (srednie i duże formaty)
– folie perforacyjne One Way Vision

Wielkoformatowy druk solwentowy – precyzyjny
Druk przy użyciu solventów tzw. miękkich. Uzyskiwane rozdzielczości 360 – 720 – 1440 dpi. Druk rastrowy z bardzo małą kroplą, praktycznie z niewidocznym rastrem. Jakość druku fotograficzna (720 – 1440 dpi). Druk odporny bez zabezpieczeń na wszelkie warunki atmosferyczne, niskie i wysokie temperatury, w sposób ograniczony odporny na ścieranie i długookresową ekspozycję zewnętrzną, z wysoką emisją promieniowania UV. W zastosowaniach Outdoor zaleca się laminację ochronną.

Technika zalecana w pracach, gdzie priorytetem jest bardzo wysoka jakość. Stosujemy go wszędzie tam gdzie praca jest eksponowana w miejscach prestiżowych i oglądana z bardzo małej odległości. Druk precyzyjny charakteryzuje się bardzo wysoką jakością z możliwością odwzorowania nawet najmniejszych szczegółów.

Najczęstrze zastosowania druku precyzyjnego:
– systemy szybkiej prezentacji (rool up, x-baner)
– ścianki wystawiennicze
– ekspozytory
– plakaty wielkoformatowe
– naklejki i nalepki z dużą dokładnością (ilością małych szczegółów)
– naklejki wypukłe (3D logo)
– stickery i plomby gwarancyjne
– małogabarytowe tablice informacyjne i reklamowe
– reklama magnetyczna
– reklama podłogowa
– druk reprodukcji na materiałach artystycznych
– reklama precyzyjna na pojazdach małogabarytowych
– reklamy świetlne wewnętrzne (backlight, poliester)
– szyldy firmowe i informacyjne
– wystawy sklepowe

Wielkoformatowy druk w technice UV
Druk atramentami utrwalanymi (utwardzanymi) za pomocą promieniowania UV. Druk odporny na wszelkie warunki atmosferyczne, niskie i wysokie temperatury, w pełni odporny na promieniowanie UV. Uzyskiwane rozdzielczości od 360dpi do 1080dpi. Największą zaletą tej techniki jest możliwość bezpośredniego druku na materiałach sztywnych. Maksymalna grubość podkładu 40 – 50mm. Najnowocześniejsze maszyny posiadają możliwość poddruku białym kolorem, co bardzo poszerza zastosowanie tej technologii, zwłaszcza na materiałach transparentnych.

Najbardziej popularne materiały podkładowe do druku bezpośredniego:
– dibond
– plexa
– szkło
– drewno i sklejka
– blacha
– i wiele innych

Zlecenie materiałów do wydruku wymaga wybrania drukarni. O tym wiemy wszyscy, jednakże klienci często nie wiedzą, komu powinni taki druk zlecić, nie mają pojęcia jak wybrać dobrą tanią drukarnię i czym powinna się ona cechować. Poniżej zebraliśmy listę cech dobrej drukarni. Teraz wybór nie będzie już stanowił problemu.

1. Krótkie terminy realizacji

Dzisiaj każdemu zależy na czasie. Żyjemy w szybkim tempie i tak też prowadzimy biznes. Dlatego też nie dziwi fakt, że klient, który zleca wydruk, chce go mieć zazwyczaj dość szybko. Długie terminy realizacji nie nastrajają optymistycznie. Park maszynowy drukarni powinien być tak wyposażony, żeby wszystkie realizacje dało się wykonać w jak najkrótszym czasie. Krótki termin realizacji wydruków jest bardzo często głównym powodem wyboru danej drukarni.

2. Przystępne ceny

Nie oszukujmy się, dobra drukarnia nie wykona dla nas zlecenia za pół darmo, aczkolwiek może zaoferować atrakcyjną cenę. Zawsze należy brać pod uwagę koszt wydruku w poszczególnych drukarniach i wybierać ten tańszy lub korzystać z ofert promocyjnych. Warunkiem jest tutaj tylko fakt, że jakość samego wydruku nie będzie adekwatnie niska do ceny.

3. Dostawa gratis lub w niskim koszcie

Dobra drukarnia przy dużych nakładach powinna zagwarantować nam gratisową dostawę zamówionych materiałów lub też obniżkę na dostawę. Wtedy koszty zamówienia jeszcze bardziej się obniżają, a w naszej kieszeni zostaje po prostu więcej pieniędzy.

4. Darmowe próbki

Darmowa próbka działa w dzisiejszych czasach wręcz magicznie. Możliwość zamówienia takich probówek sprawia, że możemy się przekonać o jakości wydruku, użytych materiałach oraz czasie dostarczenia gotowych wydruków. Taka próbna współpraca oferowana jest tylko przez najlepsze drukarnie, a więc jest też wyznacznikiem tego, komu warto wydruki zlecić. Drukarnia która oferuje darmowe próbki pokazuje że nie ma nic do ukrycia a wręcz przeciwnie, chętnie pochwali się swoją jakością.

5. Bogate portfolio

Dobra drukarnia nie wstydzi się zaprezentować swoich dotychczasowych realizacji. Jest wręcz inspiracją dla mniejszych firm i z dumą prezentuje to, czego dokonała. Jako klient możesz natomiast wyrobić sobie o niej jakąś opinię.

Nowości z branży graficznej

Zarobki jak w każdej pracy są zależne od miasta w jakim mieszkamy, doświadczenia i umiejętności. Osoba początkująca zaczyna od niskich stawek 2000 - 2500zł miesiecznie. Grafik bardziej zawansowany 3000zł do 4000zł. Grafik specjalizujący się w grafice 3D, dobry ilustrator, dobry projektant interfejsów w dużym mieście może liczyć na zarobki 6000zł i w górę. 

Grafik komputerowy zapewnia kompleksową obsługę w swojej dziedzinie. Nie można jednak wymagać od grafika tego, by dokonywał czynności wykraczających poza zakres jego obowiązków. Dobrym przykładem są graficy zajmujący się projektowaniem stron internetowych. Są oni odpowiedzialni za stworzenie interfacu oraz grafiki witryny i jej podstron. Po ich stronie leży zmienienie projektu graficznego serwisu www w funkcjonującą całość. Jak już wspomniano, nie można jednak wymagać od grafika, by zakupił domenę, zapewnił hosting czy napisał teksty na stronę (chyba, że w umowie wyraźnie zastrzeżono, że takich czynności się podejmie).

Mimo, że istnieje wiele kategorii grafików, to wszyscy oni posiadają cechy wspólne. W szczególności cechą wspólną wszystkich grafików jest to, że czas, którypoświęcają na stworzenie danego projektu, to nie tylko godziny spędzone przed programami graficznymi. To także czas wykorzystywany na badania rynku czy opracowywanie koncepcji. Najbardziej typowym przykładem może być opracowanie wizytówki albo logo. Czas poświęcony na wykonanie ostatecznej wersji jest nieporównywalnie krótszy od tego potrzebnego na określenie, jakie logo będzie najbardziej odpowiednie dla danej branży oraz jaki układ elementów będzie prezentował się najlepiej.

Kolejnym elementem wspólnym charakterystycznym dla przedstawicieli tego zawodu jest brak związania grafikaz konkretnym miejscem pracy. Ze względu na fakt, że głównym narzędziem pracy grafika jest komputer, jego mobilność jest ograniczona jedynie dostępem do elektryczności oraz Internetu. Poszukując grafika nie powinniśmy ograniczać się więc do terenu zamieszkiwanej przez nas miejscowości. Powinniśmy natomiast poszukiwać osoby, której specjalizacja najbardziej odpowiada zleceniu, które zamierzamy jej powierzyć.

Wspólną cechą wszystkich grafików jest także to, że współpraca z nimi nie wymaga spotkania w cztery oczy. Wszystkie wytyczne jesteśmy w stanie powierzyć za pośrednictwem poczty elektronicznej, ewentualnie podczas rozmowy telefonicznej.

Niezależnie od specjalizacji, każdy grafik zmuszony jest do stałego rozwijania swoich umiejętności. Profesja grafika podlega nieustannym przemianom. Z roku na rok produkowane są komputery, które przewyższają swoją mocą obliczeniową dotychczasowe modele. To samo dotyczy oprogramowania. Softwere obecnie dostępny na rynku daje znacznie większe możliwości niż jego wcześniejsze wersje. Wywołuje to konieczność stałego zakupu nowego sprzętu i oprogramowania, ale również ciągłej nauki. Nie jest możliwe nadążanie za pojawiającymi się zmianami bez ciągłego dokształcania się.

Projektowanie graficzne to szerokie pojęcie, które obejmuje zarówno pracę z grafiką wektorową (samodzielne tworzenie obrazów), jak i z grafiką rastrową (przekształcanie i poprawianie zdjęć). Oprócz tych dwóch popularnych dziedzin projektowanie graficzne obejmuje również tworzenie grafik 3D, jak i prace związane ze składem i przygotowaniem tekstu do druku (DTP).

Jakie prace najczęściej zleca się grafikom? Do branżowej codzienności należy projektowanie grafik na media społecznościowe, na blogi firmowe, wszelkie typy ulotek, reklamówek, katalogów i plakatów promocyjnych.
To jednak dopiero początek długiej listy – po nich plasują się zlecenia na przygotowanie grafik i całych layoutów na strony www lub do aplikacji mobilnych. Każdy element, jaki widzisz na stronie, wyszedł spod ręki projektanta: tu nie ma miejsca na przypadki.

Bardziej złożone prace graficzne to… wspomniane tworzenie logo firmy. Profesjonaliści, którzy poważnie myślą o swojej marce, wiedzą, że logo to wisienka na torcie, jakim jest cały system identyfikacji wizualnej. To właśnie projektowanie takich kompleksowych rozwiązań jest najciekawszym i najbardziej satysfakcjonującym wyzwaniem w pracy grafika.

Jakie jeszcze prace zleca się projektantom w Polsce? Rosnąca popularność e-commerce zwiększa zapotrzebowanie zarówno na profesjonalny retusz zdjęć produktowych jak i… na fotorealistyczne wizualizacje 3D.
3D jest przy tym jednym z ważniejszych trendów w projektowaniu graficznym. Jego możliwości rosną – trójwymiarowe obrazy nie tylko zastępują prawdziwe produkty w katalogach firmowych, ale również oferują przedstawienia przekrojów, modele zamówień czy wizualizacje.

Osobną kategorią prac graficznych jest skład tekstu i przygotowanie go do druku. Wymaga nie tylko dużej cierpliwości i wyobraźni, ale również specjalistycznej wiedzy dotyczącej typografii.

Czym zajmuje się grafik komputerowy?

Grafik komputerowy musi łączyć w swojej pracy aspekty artystyczne oraz informatyczne. Trudno jednoznacznie scharakteryzować tę profesję, ponieważ zakres obowiązków jest ustalany indywidualnie, w zależności od konkretnych potrzeb. Najogólniej jednak rzecz ujmując, graficy komputerowi zajmują się kampaniami marketingowymi i reklamowymi pod kątem przygotowywania grafik, ilustracji, makiet 3D, projektowaniem ulotek, billboardów, składem papierowych magazynów itp.

Grafik komputerowy - gdzie znajdzie pracę i za ile?

Grafik komputerowy znajdzie zatrudnienie w wielu branżach, w tym przede wszystkim mediach, wydawnictwach, agencjach kreatywnych, reklamowych czy public relations. W dobie ogromnej popularności social mediów graficy komputerowi nie mogą narzekać na brak pracy. Znajdą ją bowiem zarówno w dużych przedsiębiorstwach, gdzie istnieją działy graficzne, jak i w niewielkich firmach.


Portal Photoshop.com.pl

Photoshop to popularny program do edycji grafiki rastrowej, stworzony przez firmę Adobe Inc. Oprogramowanie to jest szeroko stosowane w dziedzinie projektowania graficznego, fotografii cyfrowej, edycji obrazów i produkcji grafiki internetowej. Poniżej kilka kluczowych informacji na temat Photoshopa:

  1. Edycja i Retuszowanie Obrazów: Photoshop oferuje zaawansowane narzędzia do edycji obrazów, retuszowania, korekcji kolorów, dodawania efektów specjalnych i usuwania niechcianych elementów ze zdjęć.
  2. Warstwy: Jedną z kluczowych funkcji Photoshopa jest możliwość pracy na warstwach. Warstwy pozwalają na niezależną edycję różnych elementów obrazu, co umożliwia bardziej zaawansowaną i elastyczną edycję.
  3. Narzędzia do Rysowania i Malowania: Photoshop dostarcza różnorodne narzędzia do rysowania, malowania i tworzenia grafiki. Wspiera również rysowanie przy użyciu tabletów graficznych, co ułatwia tworzenie ilustracji.
  4. Funkcje dla Fotografów: Fotografowie cyfrowi często korzystają z Photoshopa do obróbki zdjęć. Program oferuje narzędzia do poprawy jakości zdjęć, retuszu skóry, regulacji kontrastu, a także usuwania efektów czerwonych oczu.
  5. Projektowanie Grafiki do Internetu: Photoshop jest powszechnie używany do projektowania grafiki internetowej, w tym banerów reklamowych, stron internetowych, elementów interfejsu użytkownika (UI) i innych.
  6. Animacje i Grafika 3D: Oprogramowanie to oferuje również funkcje związane z tworzeniem animacji oraz grafiki trójwymiarowej. Photoshop pozwala na edycję i manipulację obiektami 3D.
  7. Automatyzacja i Filtry: Program umożliwia stosowanie różnorodnych filtrów i efektów specjalnych. Ponadto, funkcje automatyzacji ułatwiają powtarzalne zadania, co przyspiesza pracę.
  8. Integracja z Innyimi Aplikacjami Adobe: Photoshop jest często używany w połączeniu z innymi programami Adobe, takimi jak Adobe Illustrator czy Adobe InDesign, co umożliwia kompleksową pracę nad projektami.
  9. Aktualizacje i Rozszerzenia: Adobe regularnie wydaje aktualizacje programu, wprowadzając nowe funkcje i poprawki. Ponadto, Photoshop obsługuje rozszerzenia, co pozwala na dodatkową personalizację programu.

Photoshop jest narzędziem o dużej elastyczności i wszechstronności, dostosowanym zarówno do profesjonalistów w dziedzinie projektowania graficznego, fotografii, jak i amatorów chcących edytować i tworzyć swoje obrazy.

 

Photoshop” użyte w nazwie portalu jest w kontekście modyfikacji, manipulacji i tworzenia treści, co oznacza, że portal ma dostarczać różnorodne informacje w atrakcyjny, edytowany sposób. Portal nie ma związku z narzędziem graficznym o nazwie Photoshop i tematyka strony nie dotyczy tego narzędzia.

Opublikuj komentarz