×

Już nie tarcza antyinflacyjna, a inteligentne systemy oświetleniowe.

Już nie tarcza antyinflacyjna, a inteligentne systemy oświetleniowe.

Stawki za energię elektryczną stale rosną, a zgodnie z zapowiedziami prawdziwe podwyżki odczujemy najmocniej dopiero w przyszłym roku. Szacuje się, że prąd zdrożeje o 300% w stosunku do obecnych cen. Największe przedsiębiorstwa energetyczne już złożyły wnioski o podwyżki cen do Urzędu Regulacji Energetyki. Zgodnie z danymi URE w 2020 roku cena energii w hurcie na Towarowej Giełdzie Energii wynosiła 242 zł/MWh. Rok później, w listopadzie 2021 r. – 470 zł/MWh, a w grudniu było to już 1300 zł/MWh. W sierpniu tego roku cena za 1 MWh wynosiła pomiędzy 1217 a 1556 zł. Czy można cokolwiek zrobić, aby mimo podwyżek nie wydawać majątku na prąd?

Regulacja cen to za mało

Na wzrost cen energii elektrycznej ma wpływ kilka czynników. To m.in. wzrost cen węgla oraz potrzeba jego oszczędzania z uwagi na zbliżający się trudny sezon grzewczy, wzrost cen gazu ziemnego, ciągły wzrost popytu na energię elektryczną, przestarzała infrastruktura oraz opłaty za uprawnienia do emisji CO2.

W 2022 roku dzięki wprowadzeniu tarczy antyinflacyjnej stawka VAT na energię elektryczną została czasowo obniżona do poziomu 5%. Dzięki temu odbiorcy indywidualnie nie odczuli tak drastycznie bieżących podwyżek. Przedsiębiorcy jednak nie zostali objęci żadną ochroną. Taryfy dla biznesu kształtowane są przez rynek i ustalane w sposób indywidualny. Stawki w Polsce należą do najwyższych w Europie, a dodatkowo wciąż wzrastają za sprawą wprowadzenia od 1 stycznia 2021 r. opłaty mocowej.

Z analizy serwisu Rachuneo wynika, że w przeciągu ostatniego roku ceny w taryfie C11 wzrosły średnio o 279%. Każdy sezon jesienno-zimowy to okres większego zużycia energii elektrycznej, zarówno w indywidualnych gospodarstwach domowych, jak i w przedsiębiorstwach. Podwyżki rzędu 40-50% dla wielu firm mogą okazać się nie do udźwignięcia. Dlatego już dziś warto szukać rozwiązań mogących pomóc oszczędzić energię, a co za tym idzie – obniżyć wysokość rachunków.

Gdzie szukać rozwiązań?

Wiele firm zadaje sobie pytanie, jakie zmiany należałoby wdrożyć, aby obniżyć rachunki za energię elektryczną? Po pierwsze wyłączać zbędne sprzęty i oświetlenie. Co jednak w sytuacji, kiedy oświetlenie jest niezbędne i nie można pozwolić sobie na jakiekolwiek wyłączenie – np. w przypadku hali produkcyjnej, która wymaga ciągłego oświetlenia? Wtedy tym bardziej warto szukać innowacyjnych rozwiązań. Inteligentnych i umożliwiających jak najmniejszy pobór prądu.

LED to za mało

Już od jakiegoś czasu zarówno w prywatnych domach i mieszkaniach, jak i w przedsiębiorstwach, tradycyjne żarówki są zastępowane energooszczędnymi typu LED. Jednak technologia LED ciągle się rozwija i daje nowe możliwości, z czego korzystają producenci oświetlenia, dostarczając na rynek coraz wydajniejsze rozwiązania. – Do takich niewątpliwie należy Daylight Harvesting czyli system sztucznego oświetlenia, który wykorzystuje też światło dzienne. – zauważa Przemysław Kowalczyk polski producent oświetlenia LEDIN. – W celu obniżenia poboru energii elektrycznej, przy pomocy techniki sterowania oświetleniem, system potrafi zrównoważyć ilości światła niezbędnego do skutecznego oświetlenia danego pomieszczenia. – tłumaczy Przemysław Kowalczyk. Wymiana tradycyjnego oświetlenia na LED to oszczędność rzędu 40%. Zastosowanie inteligentnej technologii systemu Daylight Harvesting to kolejne 40% oszczędności.

Nowoczesne technologie ratunkiem na kryzys?

Inteligentny system oświetleniowy z wykorzystaniem światła dziennego oparty na standardzie Daylight Harvesting w połączeniu z wdrożeniem zaleceń dotyczących efektywności energetycznej budynku to maksimum oszczędności. – W zależności od zmiany natężenia światła dziennego, system potrafi odpowiednio przyciemniać oraz przełączać oświetlenie elektryczne. Systemy zainstalowane w pomieszczeniach mierzą poziom światła i utrzymują go na zalecanym poziomie. Z kolei czujniki światła dziennego odpowiadają za pomiar naturalnego światła i odpowiednio do określonych wartości sygnalizują układom elektronicznym skuteczne minimalizowanie mocy światła elektrycznego. – wyjaśnia Przemysław Kowalczyk z LEDIN.

Lampy rozmieszczone w pomieszczeniach będą pracowały z różną mocą w zależności od ich odległości od źródła światła naturalnego. Duży wpływ na przyszłe oszczędności ma odpowiednie rozmieszczenie i grupowanie opraw. Przykładowo w przypadku świetlików dachowych oprawy montowane są pomiędzy nimi i kontrolowane grupowo.

Czas na nowe standardy

Daylight Harvesting to nowy standard w dziedzinie aktywnego oświetlenia dziennego i zrównoważonej architektury, stawiający przede wszystkim na jakość. Stosowanie mikrofalowych czujników ruchu wzbogacone funkcją STAND-BY 20% w oprawach zwiększa ich funkcjonalność. Lampa, która przez dłuższy czas nie wykrywa obecności człowieka przechodzi w stan podtrzymania i gotowości. Dzięki zmniejszeniu w tym czasie światła do poziomu 20% zmniejszone zostaje także zużycie energii. Funkcja czuwania wciąż pozostaje aktywna, a światło czeka na całkowite wygaszenie lub ponowne rozjaśnienie w momencie wykrycia ruchu.

Ogromną zaletą tego rozwiązania jest płynność pracy lampy i brak efektu oślepienia. To komfortowe rozwiązanie sprawdzi się w częściach wspólnych budynków, na klatkach schodowych oraz w toaletach. Co istotne – oprócz wszystkich swoich zalet zapewnia także wymierne korzyści finansowe. 

Wszystkich, którzy chcą bliżej poznać inteligentne oświetlenia, innowacyjne rozwiązania i nowości w branży, zapraszamy do odwiedzenia naszego stanowiska podczas największych targów oświetleniowych w Europie, tj. Light + Building we Frankfurcie nad Menem, które odbędą się w dniach 2-6 października 2022 r. oraz w trakcie biznesowych targów wnętrz Warsaw Home & Contract w dniach 19-22 października w PTAK Warsaw EXPO. – podsumowuje Przemysław Kowalczyk z firmy LEDIN. 

Nowości z branży graficznej

Projektowanie graficzne to szerokie pojęcie, które obejmuje zarówno pracę z grafiką wektorową (samodzielne tworzenie obrazów), jak i z grafiką rastrową (przekształcanie i poprawianie zdjęć). Oprócz tych dwóch popularnych dziedzin projektowanie graficzne obejmuje również tworzenie grafik 3D, jak i prace związane ze składem i przygotowaniem tekstu do druku (DTP).

Jakie prace najczęściej zleca się grafikom? Do branżowej codzienności należy projektowanie grafik na media społecznościowe, na blogi firmowe, wszelkie typy ulotek, reklamówek, katalogów i plakatów promocyjnych.
To jednak dopiero początek długiej listy – po nich plasują się zlecenia na przygotowanie grafik i całych layoutów na strony www lub do aplikacji mobilnych. Każdy element, jaki widzisz na stronie, wyszedł spod ręki projektanta: tu nie ma miejsca na przypadki.

Bardziej złożone prace graficzne to… wspomniane tworzenie logo firmy. Profesjonaliści, którzy poważnie myślą o swojej marce, wiedzą, że logo to wisienka na torcie, jakim jest cały system identyfikacji wizualnej. To właśnie projektowanie takich kompleksowych rozwiązań jest najciekawszym i najbardziej satysfakcjonującym wyzwaniem w pracy grafika.

Jakie jeszcze prace zleca się projektantom w Polsce? Rosnąca popularność e-commerce zwiększa zapotrzebowanie zarówno na profesjonalny retusz zdjęć produktowych jak i… na fotorealistyczne wizualizacje 3D.
3D jest przy tym jednym z ważniejszych trendów w projektowaniu graficznym. Jego możliwości rosną – trójwymiarowe obrazy nie tylko zastępują prawdziwe produkty w katalogach firmowych, ale również oferują przedstawienia przekrojów, modele zamówień czy wizualizacje.

Osobną kategorią prac graficznych jest skład tekstu i przygotowanie go do druku. Wymaga nie tylko dużej cierpliwości i wyobraźni, ale również specjalistycznej wiedzy dotyczącej typografii.

Specjalista od budowania marki – Specjalista z pogranicza grafiki komputerowej i marketingu. Jego czynności polegają na stworzeniu (a w pewnych sytuacjach także na modyfikacji) elementów graficznych, które mają być wykorzystywane w ramach jednej firmy. Grafik ten w pierwszej kolejności zajmie się ustaleniem jakie fonty, logo i zestawienia kolorów będą najbardziej korzystne dla jego kontrahenta, a następnie po uzyskaniu aprobaty przystępuje do wykonania grafiki, która zostanie zastosowana w materiałach promocyjnych przedsiębiorstwa (np. w papierze firmowym, długopisach, wizytówkach, etc.). Do grafika takiego należy zwrócić się również w przypadku, jeżeli mamy już logo i jesteśmy kojarzeni z pewnymi zestawieniami kolorów czy symbolami, pragniemy jednak odświeżyć wizerunek naszej firmy nie tracąc jednocześnie autentyczności. Powinineś mieć logo w krzywych, jeśli nie masz logo w formacie wektorowym napisz do mnie.

Retuszer – Najlepszy przyjaciel fotografa i osób, którym zależy na jakości wykonanych zdjęć. Retuszer nie ogranicza się jedynie do tego, by osoby znajdujące się na zdjęciach wyglądały korzystniej. Potrafi on również poprawić ogólną jakość zdjęć, odnowić stare fotografie, jak również wystylizować nowe zdjęcia na wykonane w innej epoce. Grafik ma również możliwość bezstratnego powiększania zdjęć przy pomocy nowoczesnych narzędzi. Dzięki odpowiednim zabiegom jest wstanie zmienić kolorystykę zdjęcia jak również dodać/usunąć odpowiednie elementy, przez co jest on niezastąpiony przy dostosowywaniu fotografii do potrzeb materiałów promocyjnych czy kampanii reklamowych.

Operator DTP – Zajmuje się on odpowiednim złożeniem tekstu i obrazu, tak, by nadawał się on do wykorzystania w ostatecznej publikacji. Ponieważ powyższy opis może być nieco niejasny dla osób, które wcześniej nie współpracowały z operatorem DTP, posłużymy się prostym przykładem. Weź do ręki dowolne czasopismo (najlepiej do tego celu nada się prasa kobieca, ale może być to też każda inna gazeta). Zwróć uwagę na tekst i obrazki umieszczone w czasopiśmie. Tekst rozmieszczony jest w kolumnach, które oplatają obrazki. W miejscach, gdzie tekst spotyka się z ilustracją litery często zmieniają swój kolor tak, by pozostać czytelnymi i stworzyć harmonijną całość. Tekst jest w niektórych miejscach pogrubiony tak, by przykuwał uwagę. Grafiki znajdujące się w czasopiśmie są natomiast w niektórych miejscach rozmyte, by w innych tworzyć wyraźne linie. Operator DTP zajmuje się właśnie tym, by z otrzymanego tekstu i grafiki stworzyć miłą dla oka całość, która następnie może zostać wykorzystana w czasopiśmie, na bilbordzie reklamowym, ulotce czy w książeczce ofertowej.

Podział na grafików i graficzki jest bardzo wyrównany: panowie prowadzą niecałymi dziesięcioma punktami procentowymi. Zawód grafika wykonuje 46,8% kobiet i 54,2% mężczyzn.

Inaczej niż w przypadku copywriterów, projektowaniem graficznym zajmuje się nieco starsza grupa wiekowa – prawdopodobnie ma to związek z tym, że aby zacząć realizować pierwsze komercyjne zlecenia, potrzebna jest wiedza i doświadczenie.

Wśród freelancerów grafików dominują przedstawiciele grupy wiekowej 25-34 lata. Jest ich aż 47,9%. Mniej liczne, choć wciąż zauważalne reprezentacje mają projektanci graficzni w wieku od 18 do 24 lat (24,5%) oraz w grupie pomiędzy 35 a 44 rokiem życia (19,3%).

Pozwala to zauważyć, że projektowanie graficzne popularne jest głównie wśród młodych ludzi, co jednak nie znaczy, że grupy wiekowe powyżej 44 roku życia są w badaniu zupełnie nieobecne. Projektanci w wieku 45-54 stanowią jednak tylko 6,3% badanej próby, a ci powyżej 55 roku życia to zaledwie 1,6%.

Co ciekawe, jeszcze mniejszą reprezentację mają najmłodsi graficy, którzy nie ukończyli jeszcze 18 roku życia: jest ich tylko 0,5%.


Portal Photoshop.com.pl

Photoshop to popularny program do edycji grafiki rastrowej, stworzony przez firmę Adobe Inc. Oprogramowanie to jest szeroko stosowane w dziedzinie projektowania graficznego, fotografii cyfrowej, edycji obrazów i produkcji grafiki internetowej. Poniżej kilka kluczowych informacji na temat Photoshopa:

  1. Edycja i Retuszowanie Obrazów: Photoshop oferuje zaawansowane narzędzia do edycji obrazów, retuszowania, korekcji kolorów, dodawania efektów specjalnych i usuwania niechcianych elementów ze zdjęć.
  2. Warstwy: Jedną z kluczowych funkcji Photoshopa jest możliwość pracy na warstwach. Warstwy pozwalają na niezależną edycję różnych elementów obrazu, co umożliwia bardziej zaawansowaną i elastyczną edycję.
  3. Narzędzia do Rysowania i Malowania: Photoshop dostarcza różnorodne narzędzia do rysowania, malowania i tworzenia grafiki. Wspiera również rysowanie przy użyciu tabletów graficznych, co ułatwia tworzenie ilustracji.
  4. Funkcje dla Fotografów: Fotografowie cyfrowi często korzystają z Photoshopa do obróbki zdjęć. Program oferuje narzędzia do poprawy jakości zdjęć, retuszu skóry, regulacji kontrastu, a także usuwania efektów czerwonych oczu.
  5. Projektowanie Grafiki do Internetu: Photoshop jest powszechnie używany do projektowania grafiki internetowej, w tym banerów reklamowych, stron internetowych, elementów interfejsu użytkownika (UI) i innych.
  6. Animacje i Grafika 3D: Oprogramowanie to oferuje również funkcje związane z tworzeniem animacji oraz grafiki trójwymiarowej. Photoshop pozwala na edycję i manipulację obiektami 3D.
  7. Automatyzacja i Filtry: Program umożliwia stosowanie różnorodnych filtrów i efektów specjalnych. Ponadto, funkcje automatyzacji ułatwiają powtarzalne zadania, co przyspiesza pracę.
  8. Integracja z Innyimi Aplikacjami Adobe: Photoshop jest często używany w połączeniu z innymi programami Adobe, takimi jak Adobe Illustrator czy Adobe InDesign, co umożliwia kompleksową pracę nad projektami.
  9. Aktualizacje i Rozszerzenia: Adobe regularnie wydaje aktualizacje programu, wprowadzając nowe funkcje i poprawki. Ponadto, Photoshop obsługuje rozszerzenia, co pozwala na dodatkową personalizację programu.

Photoshop jest narzędziem o dużej elastyczności i wszechstronności, dostosowanym zarówno do profesjonalistów w dziedzinie projektowania graficznego, fotografii, jak i amatorów chcących edytować i tworzyć swoje obrazy.

 

Photoshop” użyte w nazwie portalu jest w kontekście modyfikacji, manipulacji i tworzenia treści, co oznacza, że portal ma dostarczać różnorodne informacje w atrakcyjny, edytowany sposób. Portal nie ma związku z narzędziem graficznym o nazwie Photoshop i tematyka strony nie dotyczy tego narzędzia.

Opublikuj komentarz

You May Have Missed