×

Wystawa UpComing. Wybrane Dyplomy Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie

Wystawa UpComing. Wybrane Dyplomy Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie

W dniach 10  –  30 grudnia 2022 w Pałacu Czapskich przy Krakowskim Przedmieściu 5 prezentowana jest kolejna edycja corocznego przeglądu młodej sztuki – UpComing. Wybrane Dyplomy ASP w Warszawie 2022. Po raz czternasty na wystawie można zobaczyć prace dyplomowe z minionego roku akademickiego, tym razem autorstwa dwudziestu sześciu absolwentek i absolwentów ze wszystkich dziewięciu wydziałów ASP w Warszawie. Patronat honorowy nad wystawą objęło Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a także Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy.  Kuratorką i autorką koncepcji ekspozycji jest Magdalena Sołtys.

Dla jednych UpComing, to zaledwie początek, czyli „to, co nadchodzi”, dla innych zaś jest to wydarzenie mocno osadzone w historii. (…) Niewątpliwie, jeśli by brać pod uwagę ponad dwustuletnią tradycję Sztuk Pięknych w Warszawie związaną z postaciami Marcello Bacciarellego i Zygmunta Vogla, to należałoby uznać, że UpComing pozostaje dość nowym projektem, a na osi czasu jest zaledwie mgnieniem. Niemniej, ta immanentna dla projektu młodość nie oznacza braku dojrzałości. Wprost przeciwnie – UpComing reprezentuje punkt widzenia młodego pokolenia, będąc rodzajem lustra, w którym odbijają się fragmenty rzeczywistości i motywy istotne dla każdego człowieka” – mówi prof. Błażej Ostoja Lniski, Rektor ASP w Warszawie.

UpComing 2022, tekst kuratorski, Magdalena Sołtys (plik PDF, 129 KB)

Nagrody rozdane!

UpComing to coroczne, kultowe wydarzenie artystyczne organizowane przez Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie. Otwarcie wystawy zainaugurował uroczysty wernisaż, podczas którego ogłoszono laureatów nagrody dla najlepszych dyplomów ASP 2022 roku.

 
Nagroda w kategorii SZTUKA:
Linda Lach, Wydział Grafiki
dyplomy pt: „Program Trans-line”
promotor: prof. Andrzej Węcławski
oraz
„Program Trans-line. wHEN THINES STRIKE BACK”
promotor: prof. Lech Majewski

Uzasadnienie:
„Za błyskotliwe łączenie perspektyw naukowej i artystycznej, odnoszących się do problemów tożsamości człowieka i związanych z nią niepokojów. Osadzenie tych problemów we współczesnej wizualności i otwarcie na potencjalne możliwości wykorzystania nauki w sztuce”.  

Nagroda w kategorii PROJEKTOWANIE:
Marlena Norowska, Wydział Wzornictwa
dyplom pt. „Zydelek, ryczka, stołek”
promotor: prof. Jerzy Porębski

Uzasadnienie:
„Kolekcja mebli jest spójna stylistycznie, zgodna z właściwościami pracy zastosowanych tworzyw i dobrze wykorzystujące ich cechy, tak drewna, jak i metalu. W efekcie finalnym zaproponowano przedmioty piękne, proste i praktyczne w użyciu, a takie powinny być współczesnym designem.  Jury doceniło towarzyszącą dyplomowi pracę teoretyczną pt. Przedmiot jako towarzysz człowieka, opracowaną pod kierunkiem dr hab. Magdaleny Kochanowskiej”.

Nagroda w kategorii NAUKA:
Jess Łukawska, Wydział Zarządzania Kulturą Wizualną
dyplom pt. „Kryptosztuka. Rynek NFT wobec teorii sztuki Luca Boltanskiego”
promotor: dr Jakub Szreder

Uzasadnienie:
„Jury doceniło naukową wnikliwość autorki oraz udane przełożenie trudnych zjawisk z obszaru informatyki na język potocznego zrozumienia. Cenne wydaje się podjęcie tematu niezwykle aktualnego i kontrowersyjnego i opisanie zjawiska sytuującego się na granicy sztuki, ekonomii i cywilizacyjnych zmian”.

Nagroda SAMORZĄDU STUDENCKIEGO:
Filip Kamil Łazarczyk, Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki

dyplom pt. „Problemy konserwacji stylizowanej Kolumny z Baranem z dawnego ogrodu Bolesława i Marii Cybisów, ze zbiorów Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni”
promotor: dr hab. Wiesław Procyk, prof. uczelni.

Uzasadnienie:
„W uznaniu ciężkiej pracy i bardzo trafnej techniki ekspozycyjnej wybraliśmy pracę Filipa. Dyplom uważamy za wyróżniający się na tle innych prac, ze względu na szczególne osadzenie w kontekście funkcjonowania w przestrzeni. Należy podkreślić interdyscyplinarność wykonania, w tym połączenie wartości artystycznych i naukowych”.

Nagroda MUZEUM ASP w Warszawie:
Jan Wilczak, Wydział Wzornictwa
dyplom pt. „Me, Myself AI”
promotor: dr Tomasz Rygalik

Uzasadnienie:
„Praca oparta jest na wnikliwym procesie badawczym wykorzystującym potencjał sztucznej inteligencji.  Odnosząc się do tradycji, zadaje istotne dziś pytania o rolę projektanta/tki i samego procesu twórczego w przyszłości. Szczególnie doceniliśmy podjęcie przez autora krytycznej refleksji nad twórczym przetwarzaniem idei. Kryterium decydującym o przyznaniu nagrody jest kontekst kolekcji Muzeum ASP, w której zbiorach  istotną rolę odgrywa między innymi ukazanie procesu dydaktycznego i twórczego”.

Wyróżnienia Honorowe MUZEUM ASP w Warszawie:

  • Kamil Jakubowski
    Wydział Sztuki Mediów
    dyplom pt. „Z mamą”
    promotor: prof. dr hab. Sławomir Ratajski
  • Dobromiła Dobro
    Wydział Zarządzania Kulturą Wizualną
    dyplom pt. „Galeria Babel – analiza kontrowersji metodą ANT”
    promotor: dr Piotr Płucienniczak
  • Anna Frydrych
    Wydział Grafiki
    dyplom pt. „Chów przemysłowy to cierpienie – projekt kampanii społecznej na rzecz zwierząt hodowlanych”
    promotor: prof. Lech Majewski

Uzasadnienie:
„Jury wyróżniło prace, niepoddające się łatwym porównaniom. Wskazane dyplomy poruszają aktualne zagadnienia ważne zarówno dla współczesnego świata jak i dla Akademii i jej przyszłości. Doceniamy zaangażowanie w problemy społeczne jak również w rozwój dyscyplin artystycznych”.

Wydarzenie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Wszystkie nagrodzone i prezentowane w konkursie prace można oglądać w dniach 10 – 30 grudnia 2022, od wtorku do niedzieli w godzinach 12.00 – 19.00, Pałac Czapskich, Krakowskie Przedmieście 5, Warszawa

https://upcoming.asp.waw.pl/2022

Nowości z branży graficznej

Ilustrator – Grafik taki specjalizuje się w wykonywaniu rysunków (ilustracji). Rysunki takie mogą być wykonywane za pośrednictwem tradycyjnych technik (np. ołówek i kartka). Mogą być jednak tworzone także za pośrednictwem komputera – tak przy pomocy zewnętrznych urządzeń typu tablety graficzne, jak również jedynie przy wykorzystaniu znajdującego się w komputerze oprogramowania. Niezależnie od stosowanych narzędzi ostatecznym efektem pracy takiego grafika jest dwuwymiarowy obraz w formie cyfrowej, który może zostać wykorzystany jako symbol, maskotka strony czy też okładka książki.

Grafik 3D – Specjalizacją takiego grafika jest tworzenie modeli, które potem mogą zostać wykorzystane przy tworzeniu animacji, gier komputerowych, symulacji czy jako wirtualne makiety domów. Zlecając pracę takiemu grafikowi musimy mieć na uwadze, że tworzenie kompletnych trójwymiarowych struktur jest procesem o bardzo złożonym charakterze. Grafik 3D tworzy jedynie „szkielety” trójwymiarowych modeli. Efektem jego pracy jest więc jedynie siatka połączonych ze sobą linii. Siatka ta ma określony kształt – z łatwością możemy domyślić się, czy końcowym efektem ma być człowiek, czy też dzbanek. Model taki jest jednak pozbawiony kolorów czy innego rodzaju wypełnienia.

Specjalista od tworzenia grafiki 3D – Grafik komputerowy posiadający taką specjalizację tworzy wypełnienia dla modeli stworzonych przez wyżej opisanego grafika 3D. Mimo, iż określenie „specjalista od tworzenia grafiki 3D” sugeruje, że osoby takie pracują na modelach 3D, jest jednak inaczej. Tworzone przez nich tekstury są zawsze dwuwymiarowe. Są jednak wykonane w taki sposób, że po „zgięciu” idealnie przylegają do modelu 3D, dla którego zostały wykonane. By zrozumieć, jak wygląda stworzona przez takiego grafika tekstura, najłatwiej wyobrazić sobie schemat kostki, przedstawiony jako 6 kwadratów stykających się ze sobą bokami. Po wycięciu takiego rysunku i odpowiednim złożeniu powstanie idealny sześcian. Praca specjalisty od tworzenia grafiki 3D polega właśnie na odpowiednim pokolorowaniu owych ścian.

Projektowanie graficzne to szerokie pojęcie, które obejmuje zarówno pracę z grafiką wektorową (samodzielne tworzenie obrazów), jak i z grafiką rastrową (przekształcanie i poprawianie zdjęć). Oprócz tych dwóch popularnych dziedzin projektowanie graficzne obejmuje również tworzenie grafik 3D, jak i prace związane ze składem i przygotowaniem tekstu do druku (DTP).

Jakie prace najczęściej zleca się grafikom? Do branżowej codzienności należy projektowanie grafik na media społecznościowe, na blogi firmowe, wszelkie typy ulotek, reklamówek, katalogów i plakatów promocyjnych.
To jednak dopiero początek długiej listy – po nich plasują się zlecenia na przygotowanie grafik i całych layoutów na strony www lub do aplikacji mobilnych. Każdy element, jaki widzisz na stronie, wyszedł spod ręki projektanta: tu nie ma miejsca na przypadki.

Bardziej złożone prace graficzne to… wspomniane tworzenie logo firmy. Profesjonaliści, którzy poważnie myślą o swojej marce, wiedzą, że logo to wisienka na torcie, jakim jest cały system identyfikacji wizualnej. To właśnie projektowanie takich kompleksowych rozwiązań jest najciekawszym i najbardziej satysfakcjonującym wyzwaniem w pracy grafika.

Jakie jeszcze prace zleca się projektantom w Polsce? Rosnąca popularność e-commerce zwiększa zapotrzebowanie zarówno na profesjonalny retusz zdjęć produktowych jak i… na fotorealistyczne wizualizacje 3D.
3D jest przy tym jednym z ważniejszych trendów w projektowaniu graficznym. Jego możliwości rosną – trójwymiarowe obrazy nie tylko zastępują prawdziwe produkty w katalogach firmowych, ale również oferują przedstawienia przekrojów, modele zamówień czy wizualizacje.

Osobną kategorią prac graficznych jest skład tekstu i przygotowanie go do druku. Wymaga nie tylko dużej cierpliwości i wyobraźni, ale również specjalistycznej wiedzy dotyczącej typografii.

W największym skrócie grafik komputerowy to osoba, która zawodowo zajmuje się opracowywaniem elementów wizualnych przy pomocy techniki komputerowej. Przedstawiciele tej dziedziny są więc połączeniem artysty  (ostateczny efekt ich pracy jest wynikiem inwencji twórczej) i informatyka (grafik komputerowy nie maluję pędzlem – jego narzędziem są skomplikowane programy i algorytmy). Mimo, że ostateczny efekt zawsze wynika  z procesu twórczego, kontrahent grafika ma kluczowy wpływ na tworzone dzieło. To właśnie jego wytycznymi kieruje się grafik podczas swojej pracy.

Podobnie jak w przypadku innych zawodów, tak i wśród grafików komputerowych wyróżniamy wiele specjalizacji. Każda z niech jest odpowiedzią na inną potrzebę rynku. Każda z nich wymaga nieco innych umiejętności. W ramach każdej z nich używa się nieco odmiennego oprogramowania i sprzętu. Mimo, iż z każdym rokiem pojawiają się nowe specjalizacje, istnieją kategorie ogólne, do których można przyporządkować większość przedstawicieli tego zawodu.


Portal Photoshop.com.pl

Photoshop to popularny program do edycji grafiki rastrowej, stworzony przez firmę Adobe Inc. Oprogramowanie to jest szeroko stosowane w dziedzinie projektowania graficznego, fotografii cyfrowej, edycji obrazów i produkcji grafiki internetowej. Poniżej kilka kluczowych informacji na temat Photoshopa:

  1. Edycja i Retuszowanie Obrazów: Photoshop oferuje zaawansowane narzędzia do edycji obrazów, retuszowania, korekcji kolorów, dodawania efektów specjalnych i usuwania niechcianych elementów ze zdjęć.
  2. Warstwy: Jedną z kluczowych funkcji Photoshopa jest możliwość pracy na warstwach. Warstwy pozwalają na niezależną edycję różnych elementów obrazu, co umożliwia bardziej zaawansowaną i elastyczną edycję.
  3. Narzędzia do Rysowania i Malowania: Photoshop dostarcza różnorodne narzędzia do rysowania, malowania i tworzenia grafiki. Wspiera również rysowanie przy użyciu tabletów graficznych, co ułatwia tworzenie ilustracji.
  4. Funkcje dla Fotografów: Fotografowie cyfrowi często korzystają z Photoshopa do obróbki zdjęć. Program oferuje narzędzia do poprawy jakości zdjęć, retuszu skóry, regulacji kontrastu, a także usuwania efektów czerwonych oczu.
  5. Projektowanie Grafiki do Internetu: Photoshop jest powszechnie używany do projektowania grafiki internetowej, w tym banerów reklamowych, stron internetowych, elementów interfejsu użytkownika (UI) i innych.
  6. Animacje i Grafika 3D: Oprogramowanie to oferuje również funkcje związane z tworzeniem animacji oraz grafiki trójwymiarowej. Photoshop pozwala na edycję i manipulację obiektami 3D.
  7. Automatyzacja i Filtry: Program umożliwia stosowanie różnorodnych filtrów i efektów specjalnych. Ponadto, funkcje automatyzacji ułatwiają powtarzalne zadania, co przyspiesza pracę.
  8. Integracja z Innyimi Aplikacjami Adobe: Photoshop jest często używany w połączeniu z innymi programami Adobe, takimi jak Adobe Illustrator czy Adobe InDesign, co umożliwia kompleksową pracę nad projektami.
  9. Aktualizacje i Rozszerzenia: Adobe regularnie wydaje aktualizacje programu, wprowadzając nowe funkcje i poprawki. Ponadto, Photoshop obsługuje rozszerzenia, co pozwala na dodatkową personalizację programu.

Photoshop jest narzędziem o dużej elastyczności i wszechstronności, dostosowanym zarówno do profesjonalistów w dziedzinie projektowania graficznego, fotografii, jak i amatorów chcących edytować i tworzyć swoje obrazy.

 

Photoshop” użyte w nazwie portalu jest w kontekście modyfikacji, manipulacji i tworzenia treści, co oznacza, że portal ma dostarczać różnorodne informacje w atrakcyjny, edytowany sposób. Portal nie ma związku z narzędziem graficznym o nazwie Photoshop i tematyka strony nie dotyczy tego narzędzia.

Opublikuj komentarz